אוטומציה בוולמארט: איך חברת הקמעונאות הגדולה בעולם משפרת את ביצועיה העסקיים?
בתקופת הקורונה, עסקים גדולים רבים עשו ניסיון בשימוש במערכות אוטומציה. אחת מהחברות ששמה לעצמה מטרה כבר משנת 2017 להשתמש בכמה שיותר מכונות אוטונומיות לתפעול החנויות והמחסנים שלה, היא חברת הקמעונות הגדולה בעולם – וולמארט.
בשנת 2017, עובדת וולמארט בת 55 גילתה שרובוט משתלט על תפקידה. האחריות של אותה עבודת הייתה לספור את המזומנים ולבדוק את מידת הדיוק בדפי החשבונות של החנות. במקום אותה עובדת, וולמארט החלה להשתמש בשירותיה של מכונה המסוגלת לבצע את העבודה מהר יותר ולספור 8 שטרות בשנייה. המכונה כוללת תוכנה המשמשת לצפיית כמות המזומנים הנדרשת בכל יום עבודה, במטרה להצליח לצמצם את הכמות הגדולה של המזומנים שהצטברה בסוף כל יום.
השימוש של וולמארט במכונה זו הוביל להעברת רוב העובדים בתפקיד זה לתפקיד אחר בחנות, במטרה לשפר את השירות. בנוסף, יותר מ-600 עובדים עזבו את החברה. עובדים נוספים בחנות כגון: קופאיות, מנקים, נותני שירות ועוד, הרגישו שעידן חדש מתקרב ושאוטומציה בחנויות קרובה מתמיד.
שימוש באוטומציה בחנויות
כלכלנים רבים מאמינים שעד שנת 2030, שני שלישים מעבודות הקמעונאות עלולים להיעלם לגמרי. קופות בשירות עצמי יכולות להחליף את הקופאים וכלי רכב אוטונומיים שונים יכולים לטפל בשליחויות או בסידור המלאים במחסנים. יש הרואים אפילו יותר רחוק ומאמינים שהמלצה על בגד או פריט מזון שעשוי להתאים ללקוח, יכולה להתבצע על ידי מחשב אשר יש לו גישה להיסטורית הקניות של הלקוח. קצת כמו שקורה היום באינטרנט.
משבר הקורונה השפיע רבות על רשת וולמארט וגרם לזינוק משמעותי בשימוש בטכנולוגיית האוטומציה. כל רשתות הקמעונאות השונות היו צריכות למצוא כוח אדם יעיל ומהיר במיוחד על מנת שיספק להם את האפשרות לעמוד בקצב הקניות שגדל בעקבות המגפה.
וולמארט הכניסו מאות רובוטים אוטונומיים שיסייעו בליקוט המוצרים לקניות אונליין ובדקו כיצד השימוש בטכנולוגיה מקדם אותם מבחינה עסקית.
בסופו של דבר, וולמארט החליטה לוותר על השימוש ברובוטים אלו בתוך החנויות עצמן. זאת, מכיוון שאחרי בדיקה מקיפה, הם גילו שבני האדם עשו עבודה לא פחות טובה מהרובוטים. אחת החששות הגדולות של מנכ”ל החברה הייתה שאנשים לא יקבלו באהבה את העובדה שרובוט מסתובב להם בין הרגלים במסדרונות החנות ולכן הם החליטו שכרגע השימוש בטכנולוגיה זו לא יהיה בתוך החנות עצמה.
הנימוק של חברת הקמעונאות הגדול בהחלטתם להפסיק את השימוש באוטומציה בתוך החנויות, היה שהביצועים של חברת הרובוטים “בוסה נובה” לא היו טובים מספיק. אך עניין זה ממש לא הולך לעצור את החברה הענקית ולמעשה, וולמארט ממשיכה לקיים התקשרות עם חברה אחרת המספקת רובוטים ממש בימים אלה.
מציאת פתרונות בעזרת אוטומציה
אז נראה שהסוף לחיפוש פתרונות אוטונומיים בחברות קמעונאות רחוק מאוד, וחברות רבות עדיין מעוניינות לעשות שימוש נרחב ברובוטים. אחד הדברים שחברות כמו וולמארט מנסות לפתור בעזרת פתרונות אוטונומיים, היא הבעייתיות של נושא המחסנים והמלאי של החנות.
הגידול בכמות ההזמנות המקוונות והשינויים של התנהגות הצרכנים, עולים הרבה מאוד כסף לרשתות הקמעונאות. הרשתות ניסו לפתור את בעיה זו בעזרת בני אדם, אך גילו שאנשים פשוט לא פרודוקטיביים כאשר הם נאלצים לבצע משימות ידניות וסיזיפיות כמו סריקת פערים במדפים וסריקת מחירים. בנושאים אלו, האוטומציה היא הפתרון והשימוש בה מוכיח את עצמו כל פעם מחדש.
חברת וולמארט הודיעה בעבר כי היא מתכוונת להפוך ארבע מהחנויות שלה למרכזי בדיקה טכנולוגית. אז אם חשבתם שעידן האוטומציה נגמר ברשתות הקמעונאות, תחשבו שוב, כי יש סיכוי גדול מאוד שתתקלו ברובוט אוטונומי במעברים של החנות בעתיד.