לפיתוח מוצרים מקצועי יש מתודולוגיות מסודרות ודרכים מומלצות (best practices) לעשות זאת. אחד האלמנטים החשובים והשימושיים ביותר מבחינה זו, הוא פיתוח ובניית אב טיפוס. אם כך, מהו אב טיפוס ולמה הוא כל כך חשוב? במאמר שלפניכם תקבלו את המידע החשוב.
מהו אב טיפוס?
ראשית, נגדיר מהו אב טיפוס: אב טיפוס הוא דגם ראשוני של המוצר המתוכנן לשם המחשה או הוכחת היתכנות (Proof of Concept). זהו דגם לשימוש פנימי של החברה או מול גורמים חיצוניים שונים. לא מדובר בדגם למכירה, אלא בעזר לתהליכי הפיתוח הכללי של המוצר החדש.
מהי העלות לייצור אב טיפוס?
שאלת העלות של ייצור אב הטיפוס חשובה מאוד. מצד אחת, המשאבים תמיד מוגבלים, וכמו כן בשלב זה מדובר בהוצאה בלבד כזו שעדיין לא מניבה ליזמים הכנסות. מצד שני, בניית אב טיפוס היא שלב חיוני וקריטי אפילו, גם מבחינה כספית. כך שאין ברירה אלא להשקיע בבניית אב טיפוס משאבים כספיים ואחרים, העלות עצמה תהיה תלויה מאוד בנסיבות כגון החידוש שבו מדובר והפרטים של תכנון המוצר הספציפי אשר בשבילו מפתחים אב טיפוס. סביר שיידרשו מומחים שונים לשם תכנון ויצירת האב טיפוס, חומרים, תהליכי עבודה ועוד. כך שזו עשויה להיות השקעה כספים לא קטנה במצטבר. היבט משלים חשוב הוא שיש דרכים שונות לחסוך בהוצאות על אב טיפוס מבלי לפגוע בתועלותיו.
מהי החשיבות של בניית אב טיפוס?
לא קופצים היישר מרעיון למוצר סופי. בין אם זה לגבי ייצור מכונות כגון מתקני בדיקה, בניית מכונות לתעשייה ואף פיתוח ושיפור תהליכי ייצור, משום שהסיכונים בכך גדולים מדי. אם מנסים לפתח מוצר סופי כבר מההתחלה ואפילו בגרסה פשוטה יחסית, זו לא גישה מומלצת. היא עשויה לסבך את הדברים ובפועל להאריך את כל תהליך הבאת המוצר לשוק. תהליך של תכנון מכונות למשל הוא הליך מורכב, שאי אפשר לעבור בו היישר מהתכנון הממוחשב לייצור הסופי, כלומר, אפשר מבחינה טכנית, אבל יהיה סיכוי גדול מדי לטעויות ולסיבוכים שונים שיחייבו שינויים בתכנון ולעיתים שינויים משמעותיים. לכן, חיוני שלא לדלג על שלב של יצירת אב טיפוס למוצר שמפתחים. לאנשים רבים יש רעיונות חדשניים, חלקם טובים מאוד, אך ההבדל בין רעיון טוב לכזה שפחות טוב עשוי להיות הבדל קריטי מבחינה עסקית. כך שלפני שמשקיעים כסף רב בפיתוח ובייצור מוצר חדש, הדבר החכם לעשות הוא לבדוק בצורה הזהירה ביותר אם המוצר יכול להצליח. עושים זאת באמצעות פיתוח הדרגתי בתוך הסקת מסקנות קפדנית במהלכו והכנסת שיפורים בהתאם, ואב טיפוס הוא אחד האמצעים הבולטים לכך. לעיתים ניסיונות אלה (כולל שלב האב טיפוס) יביאו להחלטה לוותר על הפרויקט או לשנות כיוון לגמרי. החלטות כאלה מוטב שיתקבלו בהקדם ולא בשלב מאוחר, כדי לצמצם נזקים ולהגיע מהר יותר לשוק (כשיש בידיכם מוצר שאכן יעבוד ויצליח).
כיצד נבדיל בין אב טיפוס למוצר הסופי?
אב טיפוס שונה מהיבטים רבים מהמוצר בגרסתו הסופית המוכנה למכירה לציבור. אב הטיפוס הוא רק דגם ראשוני ומיוחד של המוצר, אשר אמור לשמש למטרות ספציפיות מאוד ובשבילן בלבד. כך שאם המוצר הסופי מתוכנן למשל להיות בנוי מחומר שיחזיק מעמד למשך שנים, כאן אין בכך צורך בהכרח, אלא אם סוג החומר חשוב גם לתפקודו הבסיסי של המוצר, ופיתוח אב טיפוס מביא זאת כמובן בחשבון. למעשה, באותה גישה מינימליסטית נוקטים גם לאחר מכן בדגם הראשון שמציגים לשוק למכירה. גם הוא יהיה לרוב פשוט יחסית וכזה שמתמקד בתכונות הבסיס של המוצר. מכאן גם נובע כינויו – Minimum Viable Product (או MVP).
מה כולל תהליך בניית האב טיפוס?
תהליך הפיתוח יכלול שלבים רבים ואלה כמה דוגמאות בולטות לכך:
רעיון למוצר
הכול מתחיל מרעיון בסיסי או מאוסף רעיונות. אלה עשויים להגיע מממציאים עצמאיים או במקרים רבים, ממחלקות פיתוח ומחלקות אחרות בחברות מבוססות.
פיתוח ראשוני
מעבר לרעיון הכללי, יש להתקדם לתכנון פרטי הפרטים הטכניים שמסוגלים לממש אותו. זה אומר למשל הגדרה טובה של דרישות הבסיס או System Requirements Review. לאחר מכן, אפשר להתקדם לתכנון ראשוני המכונה Preliminary Design Review. שלבי פיתוח שונים דרושים גם במסגרת בניית אב הטיפוס. זה אומר תכנון הנדסי, ארגונומי, עיצובי ועוד.
בקשה לרישום פטנט
כדי שהרעיון יישאר שלכם, מבלי שהמתחרים יוכלו להעתיק אותו, פעמים רבות אפשר וחשוב לרשום עליהם פטנט. לא כל רעיון מתאים לכך והדבר דורש במלא ייעוץ והסתייעות במומחים לנושא זה, ולכן יש גם אפשרות חשובה של רישום פטנט זמני.
הגנה משפטית
הגנה משפטית על הרעיון ניתנת להשגה לא רק באמצעות רישום פטנט. אם חוששים מחשיפה של הרעיון בפני גורמים שונים המעורבים בפיתוח אב הטיפוס, אפשר להתגונן מכך גם באמצעות הסכמי סודיות.
כיצד ניגש לתהליך בניית אב טיפוס?
יש היום אמצעים רבים להגיע במהירות לתוצרים רצויים, כולל לבנייה מהירה של אב טיפוס. בולט בהקשר זה למשל השימוש בתהליכים מבוססי CNC. זהו עיבוד שבבי המבוצע באמצעות בקרה ממוחשבת, כך שאפשר לבצע פעולות שונות באופן אוטומטי ומהיר לפי הנחיות מהמחשב. עוד גישה נפוצה מאוד בהקשר יצירת אב טיפוס היא שימוש בהדפסת תלת ממד. בהתאם לאופי המוצר שמפתחים, בניית אב טיפוס עשויה לכלול טכנולוגיות שונות ואף שילובים רבים שלהן. עולם האלקטרוניקה בולט מאוד בהקשר זה ואנחנו עשויים לראות גם מערכות אופטיות, פנאומטיות ואחרות. גם מבחינת חומרים עומדות בפני המפתחים אפשרויות רבות, כגון מתכת וזכוכית, אך שימוש נרחב ביותר נעשה בפלסטיק הודות ליתרונותיו הרבים. חומר זה עשיר מאוד באפשרויות בתור חומר מלאכותי שניתן להתאים לדרישות שונות, ונוסף לאלה הוא זול יחסית לייצור וקל לעיבוד. כל זאת, דורש גם שיתוף פעולה של מומחים מתחומים שונים. ואכן, מוצרים מודרניים נוטים להיות מורכבים למדי. אם כי זה כמובן לא תמיד המצב – מוצר ואב טיפוס עשויים להיות גם פשוטים יחסית.
פיתוח אב טיפוס ויזואלי-עיצובי
אפשר לפתח גם אב טיפוס המתמקד בהיבט האסתטי עיצובי של המוצר המתוכנן. במקרה זה, אפשר להסתפק פעמים רבות ביצירת מודל מוקטן. הצורך בכך תלוי באופי המוצר. יש מוצרים אשר עיצובם סטנדרטי למדי והייחודיות הוויזואלית של המוצר שלכם תהיה במקרה כזה מצומצמת. סביר שתוכלו להמחיש אותה בקלות בעזרת הצגת העיצוב המתוכנן במחשב. העיצוב גם לא יהיה בהכרח משמעותי. אך במקרים אחרים, העיצוב עשוי להיות היבט מרכזי מאוד ברעיון החדשני שבו מדובר או במה שאמור למשוך את קהל הלקוחות הפוטנציאלי. הדמיות במחשב יכולות לשמש תחליף פשוט למודל פיזי והן חיוניות לפיתוח הוויזואלי של המוצר (ולא רק). היום ההדמיות יכולות להראות מצוין ולהמחיש היטב היבטים רבים. כולל דברים שאי אפשר להציג מיידית באופן אחר, אם בגלל גודלם או בגלל היבטים מסבכים של אופן השימוש במוצר למשל מוצר לשימוש בחלל או בעומק רב בים.
לסיכום
הניסיון רב השנים של מפתחי מוצרים חדשים מדבר בעד עצמו ומוביל למסקנה הפשוטה: חשוב ומומלץ מאוד שלא לוותר על שלב בניית האב טיפוס. למעשה מומלץ להשקיע בו היטב, ככל שיידרש, גם אם זה ייקח לא מעט זמן.