האם יש לכם רעיון עסקי מבריק? אולי אתם כבר מדמיינים את עצמכם פותחים חברת סטארטאפ ומצליחים בגדול? ייתכן שכך יהיה. אבל מה שבטוח, שהדרך תהיה מפותלת ומלאת מכשולים. אז כיצד מגיעים מרעיון למוצר מצליח ומהם השלבים להצלחה? המשיכו לקרוא תקבלו את כל הפרטים.
מרעיון למוצר – לפני הכול הכנות ראשוניות
אם אתם מתכוונים להיות יזמים, כדאי לפני הכול לעשות כמה הכנות ראשוניות. זהו שלב של חשיבה ואולי גם היערכות בעקבותיו באשר למשאבים הבסיסיים שתצטרכו. אם מדובר בכסף, בזמן פנוי או בידע (בתור כמה דוגמאות בולטות). כדאי להביא בחשבון שאם זו יוזמה ראשונה מסוג זה שאתם מנסים להוציא לפועל, סביר שאינכם מודעים למלוא האתגר שניצב לפניכם. חוסר הניסיון והידע מביאים לכך שאנשים נוטים להעריך בחסר את מה שיידרש – לחשוב שזה ייקח פחות זמן, כסף ומאמץ מכפי שהדברים יהיו בפועל. ההפרש בין התכנון האופטימי והתמים הזה לבין המציאות, עלול לעלות לכם ביוקר ואפילו בכישלון של היוזמה. לכן הכנה מראש וחשיבה על כל הפרטים הקטנים לפני שיוצאים לדרך חשובה מאוד.
מרעיון למוצר – שלב הרעיון
הדבר המרכזי והראשוני שדרוש תמיד הוא רעיון טוב. עם זאת, רעיון חדשני ומבריק לא בהכרח יספיק בפני עצמו. מה שדרוש הוא רעיון שיספק פתרון לאתגר או לצורך של אנשים רבים שגם מוכנים לשלם עבור פתרון כזה. לכן, חיוני להבין את הקהל הפוטנציאלי למוצר ואת אופן השימוש שהוא יעשה בו. כדי להצליח באמת בעולם האמיתי, על המוצר שלכם להיות גם שימושי וגם במחיר כזה שיתאים לקהל הפוטנציאלי. כמו כן, עליו להיות רווחי מספיק. כאן כדאי לזכור שסביב פיתוח רעיון יש תמיד עלויות ראשוניות רבות (ללא הבטחה לכך שזה יצליח) ובהמשך יש עלויות ייצור (ולא רק) קבועות. לא כל רעיון עונה בהצלחה על כל הקריטריונים הבסיסיים האלה.
כדי לפשט את הדברים כדאי לנצל את המגוון הרחב מאוד של האפשרויות הטכנולוגיות המתוחכמות הזמינות היום. למשל טכנולוגיות רובוטיקה ואוטומציה, כפי שהן מתבטאות במוצרים כגון מתקני בדיקה. כבר בשלב ראשוני זה, מומלץ לעשות אפיון בסיסי של המוצר. האפיון יעזור לכם לחשוב, לתאם בין היזמים (אם יש כמה) מה בדיוק רוצים להשיג ויסייע לכם בדרכים נוספות רבות. כמו כן, כדאי כעת גם לחשוב היטב על האופן שבו בכוונתכם להפיק מהרעיון רווחים. האם בכוונתכם לרשום פטנט על הרעיון ולמכור אותו או ליצור מוצר למכירה? את מעוניינים להשכיר את המוצר או להשתמש בו לשם מתן שירות כלשהו? במקרה של פטנט יש לבדוק שאחרים לא חשבו כבר על הרעיון שלכם. שירות של חיפוש פטנטים יסייע לכם לבדוק זאת. בשלב זה, גם חשוב לחשוב באופן רחב על האתגרים שהמוצר יציב – בירוקרטיים, חוקיים, טכניים ואחרים.
מחקר מתחרים וצורך בשוק
לפני שתעברו מרעיון למוצר ישנו עוד שלב חשוב מאוד של חקר השוק שבו מוצר זה יצטרך להתחרות. מה הדרישה לפתרון מסוג זה? אילו מוצרים כבר נותנים לה מענה? מה היתרון של הרעיון שלכם ביחס לאותם פתרונות? בדיקה ומענה יסודיים לשאלות כאלה ונוספות, יספקו לכם תובנות חשובות ביותר.
עיצוב ראשוני של המוצר
אם הגעתם למסקנה שיש סיכוי טוב להצלחה עסקית ואתם מתקדמים לפיתוח המוצר, תצטרכו לבצע כעת אפיון ועיצוב של המוצר עצמו. פעולות אלה דורשות סיוע של מקצוענים מתחומים כלליים כמו הנדסת מוצר ומתחומים נקודתיים יותר כגון תכנון מכונות שיעזרו לתכנן ולפתח את המוצר המושלם.
פיתוח אב טיפוס והסקת מסקנות
בשלב זה יש לבדוק אם המוצר עובד ואילו סיבוכים יעלו מסביב למימוש המוצר? כרקע לכך, כדאי לזכור שיש הבדל גדול בין תכנון תאורטי לבין ביצוע מעשי. אז כיצד בודקים את הדברים לפני פיתוח של המוצר באופן מלא וסופי? התשובה לכך, היא באמצעות “הוכחת היתכנות” (Proof Of Concept) שמספק אב טיפוס. הדבר ימחיש לכם בין השאר אם הרעיון אפשרי מבחינה טכנית, ואם לא מה מפריע לכך.
הצטרפות לחממה שתיתן פוש לרעיון והזדמנויות
גופים כגון רשות החדשנות יכולים לחבר אתכם ל”חממות טכנולוגיות” שונות. אלה סביבות מיוחדות ליזמים המסייעות בכל הדרוש למימוש מעשי של הרעיון. ההתקדמות בעזרתן תהיה יותר יעילה, זריזה ועם פחות סיכונים.
הכנת תוכנית עסקית וגיוס משקיעים
ההיבט הטכני של המוצר זה דבר אחד, אך ההיבט העסקי הוא נושא אחר רחב וקריטי. במרכז העניין תעמוד תוכנית עסקית שיהיה עליכם לבנות. לתוכנית כזו יש חשיבות גם לכם כיזמים אך גם כאמצעי להציג את היוזמה למשקיעים פוטנציאליים ולחממות. זאת לצד אמצעי עזר מקובלים כגון תקציר מנהלים, מתן מצגות למשקיעים והכנת “נאום מעלית” קצר. השגת המשקיעים והפיתוח אינם שלבים חד פעמיים. אלא תצטרכו להתארגן ולנהל שלבי משנה רבים, כולל קידום סבבי גיוס שונים.
פיתוח המוצר (MVP)
מלבד תכנון המוצר עצמו, יש צורך לתכנן גם את אופן ייצורו. זו היא למעשה חלק מתמונה רחבה וחשובה, של פיתוח ושיפור תהליכי ייצור ושל העברה מפיתוח ליצור NPI (או New product introduction). בהתאם לאופי המוצר שאתם מפתחים, תוכלו להיעזר במומחים לנושאים שונים. אם זה שירות של פיתוח מתקני בדיקה או שירות מכונות הרכבה. כיצד יראה המוצר הראשון שתציגו לשוק? מקובל מבחינה זו להציג גרסה ראשונית פשוטה יחסית, אשר מכנים בשם Minimum Viable Product.
השקת המוצר
השקת מוצר הוא שלב מיוחד בפני עצמו, אשר מכניס לתמונה שיקולים נוספים כגון פרסום, שיווק ויחסי ציבור. את המוצר צריך למכור בצורה מסוימת ואולי גם לשנע ללקוחות. כל אלה דוגמאות להיבטים, אשר חיוני להיערך להם מראש ולבצע אותם באופן מקצועי ויעיל.
לסיכום
לאחר השקת המוצר, התגובות הראשונות אליו בשוק יספקו פידבק חשוב אשר חיוני לקלוט, לנתח ולהגיב אליו במהירות. זאת, כמובן על ידי הכנסת שיפורים שונים ככל הנדרש. בהצלחה.