מהו לוח חשמל תעשייתי ומה חשוב לבדוק כשמזמינים חברה המתמחה בבניית ארון חשמל?

כך אנו בחברת ״ארק אוטומציה״ מתכננים ומפתחים לוחות חשמל תעשייתיים:

 

ממש כמו שהמוח שלנו פועל על חשמל ותאי העצב מעבירים מידע באמצעות דחף חשמלי, כך גם חברות התעשייה זקוקות לחשמל על מנת שיוכלו להפעיל את המערכות השונות של קו הייצור. הגורם האחראי על העברת האנרגיה החשמלית אל הצרכנים הוא לוח החשמל והפיקוד – זוהי מערכת הפוקדת ושולטת על מגוון המערכות הפועלות בתהליך הייצור במפעל כגון המנועים, המשאבות, קווי ייצור, המסועים, וכן היא שולטת על הרובוטים ומערכות האוטומציה השונות.

 

מהו ארון חשמל תעשייתי?

ארון חשמל תעשייתי, המכונה גם ארון פיקוד, הוא למעשה המסגרת בה מותקנים רכיבי לוח החשמל. ארון חשמל תעשייתי נבנה בהתאם לשרטוטים ולתכניות של מערכות החשמל של הלקוחות השונים. גודלו של ארון החשמל התעשייתי משתנה ונע מעשרות סנטימטרים ועד כמה מטרים. לרוב ארונות החשמל התעשייתים עשויים מפיברגלס, פוליאסטר, פוליקרבונט או פח. הם כוללים מספר תאים, כשבכל תא מותקנת מערכת חשמלית. בכל ארון חשמל ישנו מפסק ראשי שתפקידו לנתק את החשמל מלוח החשמל והפיקוד בעת הצורך. כאשר ישנם כמה צרכנים ללוח החשמל, ארון החשמל יכלול מפסקים משניים שמאפשרים ניתוק החשמל בנפרד מכל צרכן וצרכן.

מתוך המפסק הראשי יוצא כבל המזין את פסי הצבירה, מהם יוצא החשמל למערכות הפיקוד הבקרה ואל מפסקי המשנה, ומכאן החשמל מגיע אל הצרכנים.

 

מה ההבדל בין לוח חשמל לתעשייה לבין לוח חשמל ביתי?

הטכנולוגיה של לוח חשמל ביתי היא פשוטה ובסיסית מאוד בהשוואה ללוח חשמל לצרכים תעשייתים. לוחות חשמל תעשייתים הינם מורכבים מאוד, והם צריכים להיות מותאמים למנועים רבים ולמערכות בקרה שונות של מכונות אוטומציה, בשונה מלוחות חשמל ביתיים.

 

אילו מערכות הגנה קיימות בלוח החשמל?

כאמור, לוח החשמל הנקרא גם לוח פיקוד, נמצא בתוך ארון החשמל התעשייתי, משמש כמערכת שליטה ובקרה להפעלה אוטומטית של מערכות החשמל השונות. בעזרת החשמל ואוטומציה לוח הפיקוד כולל מערכות הגנה שונות. ישנן מגוון רחב של סוגי הגנה ביניהן: הגנה מפני קצר חשמלי, הגנה מפני התחשמלות, הגנה מפני עומס יתר, הגנה מפני זרם זליגה והגנה מפני נחשול מתח. באמצעות מערכות ההגנה האלו ניתן לוודא כי הפעלת מערכות החשמל השנות תתבצע תוך מזעור סיכונים ושמירה על בטיחות מירבית.

 

מה חשוב לבדוק כאשר מעוניינים להתקין לוח חשמל תעשייתי?

כאשר מזמינים ארון חשמל תעשייתי, יש לוודא שהחברה מייצרת ובונה את הארון בהתאם לתכניות ושרטוטים של מערכות החשמל, ולאוטומציה התעשייתית של אותה חברה. חשוב מאוד לבדוק שהחברה בונה את רכיבי ארון החשמל בצורה נכונה, זאת על מנת להבטיח שהמערכת תעבוד באופן מהימן במשך שנים רבות. בנוסף לכך, יש לוודא שלוח החשמל התעשייתי מספק את רמת הזרם והחשמל בהתאם לדרישת הצרכן.
לצערנו, תקלות עלולות לקרות, ולכן מומלץ לבדוק שהחברה מסמנת ומוסיפה שילוט בלוח החשמל, כך שניתן יהיה לאתר בקלות את התקלה ולטפל בה במהירות וביעילות. בנוסף, יש לוודא כי בעת התקנת לוח החשמל התעשייתי החברה חוטי החשמל עוברים חיווט נכון על מנת למנוע ניתוקים וקצרים.

כאשר מתכננים ארון חשמל יש לבדוק כמה טמפרטורה הוא מייצר במהלך העבודה. הסיבה לכך היא שאם ארון החשמל עובר טמפרטורה של מעל 50 מעלות, הוא עלול לשבות ולהפסיק לעבוד. כדי למנוע זאת, על החברה להוסיף מזגן, פילטר או מאווררים שיקררו את הארון כך שלא יעבור את הטמפרטורה המותרת.
היבט נוסף שיש לקחת בחשבון, הוא הסביבה בה מותקן ארון החשמל. אם הארון נמצא בסביבה חיצונית או לחה, חשוב שתהיה לו אטימות גבוהה למים כדי למנוע נזק לארון. על החברה להתאים את רמת ה-IP (רמת אטימות של מכשיר מסוים מפני מים) בהתאם לסביבה בה הארון מותקן.

 

ייצור לוחות חשמל ופיקוד ב״ארק אוטומציה״

 

ארק אוטומציה מתכננת לוחות חשמל ופיקוד למכונות ולמערכי אוטומציה בהתאם לדרישות הלקוח. מחלקת הפיקוד והבקרה שלנו כוללת מתכנני לוחות חשמל חווטים ותוכניתיהם. לפני בניית לוחות החשמל התעשייתיים אנו מתכננים את מערכת הפיקוד ומאשרים עם הלקוח שהתכנון תואם לדרישות השונות. אנו מתקינים את לוחות החשמל בתוך ארונות אטומים למים, כאשר על הארון ממוקם מפסק ראשי מותאם לזרם ולמתח המקסימלי הנדרש. כל ארון מצוייד במאוורר ופילטר על מנת שהאוויר בתוכו יהיה נקי והטמפרטורה לא תעלה על 50 מעלות. במידה ויש צורך בממסר בטיחות או בקרי הבטיחות שממתגים מפעילים שונים, אנחנו מבצעים סכר סיכונים ומוסיפים את הציוד הנדרש. כל הרכיבים והחוטים בלוח החשמל מסומנים בעזרת סימוניות ושילוט מתאים.

 

מה כוללת בניית לוחות חשמל?

בניית לוח חשמל מצריכה הרכבה של החלקים השונים בהתאם לתכנון או בהתאם לפרויקט. ישנם לקוחות המגיעים אלינו עם תוכנית מובנית של בניית ארונות חשמל לתעשייה. במצב כזה החברה אמונה על הרכבת לוחות חשמל ובניית הארון לפי התכנית. במצבים אחרים, כאשר אנחנו בונים את המכונה עבור הפרויקט של הלקוח, אנחנו גם דואגים לתכנון ארון החשמל. במקרה כזה, אנחנו מחליטים אילו חלקים ורכיבים יהיו בתוך ארון החשמל בהתאם לפתרון הטכנולוגי הנדרש. כך לדוגמה, אם יש צורך להדליק גופי חימום, אנחנו נחבר חלקים ורכיבים אשר יבצעו את פעולת ההדלקה.

יש לנו ב״ארק אוטומציה״ ניסיון רב בייצור ארונות חשמל ובקרה, ובין השאר פיתחנו ארונות חשמל תעשייתים לצורך שליטה ברובוטים בעלי שישה צירים עבור קו הרכבת מוצר לחברות תעשייה שונות כגון ״כתר פלסטיק״, ״לתנובה״ ול״רפאל״.

YouTube video

צרו קשר

למידע נוסף השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

    נגישות