העברה מפיתוח לייצור – NPI

תהליך העברה מפיתוח לייצור (NPI) – כיצד זה מתבצע?

המעבר מפיתוח לייצור סדרתי של מכונות, הוא תהליך מורכב הכולל בתוכו כמה וכמה שלבים. לפניכם כל מה שרציתם לדעת על נוהל העברה מפיתוח לייצור של חברת ארק אוטומציה
ייצור של מכונות סדרתיות (מכונות המיועדות לייצור המוני), בין אם עבור חברות בתחום החקלאות, חברות בתחום ההייטק או חברות בתחום הרפואה, הינו תהליך מתמשך שכולל מספר שלבים הדורשים חשיבה מרובה ובדיקות מעמיקות.

תכנון נכון של מנגנונים מכניים, לוחות חשמל תעשייתיים ואופטיים בטכנולוגיות ייצור המתאימות לייצור סדרתי, מצריך היכרות נרחבת עם שיטות עבודה המתאימות לייצור סדרתי. שיטות אלה מפחיתות את העלויות ומקצרות את זמן הייצור פר מוצר.

מה זה NPI?

NPI (ראשי תיבות של New product introduction) הוא תהליך העברה מפיתוח לייצור. זהו השלב החשוב ביותר במעבר מהפיתוח הראשוני לשלב היציאה לשוק. תהליך ההעברה של מוצר מפיתוח לייצור מצריך חשיבה מוקדמת המבוססת על ידע מקצועי רחב היקף, תכנון מפורט ופיקוח מתמשך לאורך כל הדרך. התכנון והפיקוח מהווים אלמנטים חיוניים להתקדמות מוצלחת של התהליך ומתן מענה לצרכים העולים בזמן אמת.

תהליך ה-NPI הוא משמעותי מאוד. באמצעות תהליך ה-NPI ניתן להבטיח ייצור אמין של מוצר איכותי, זאת בהתאם ללוחות הזמנים ובהתאם לתקציב של החברה. תהליך העברה מפיתוח לייצור משלב תחומי ידע רבים כמו תכנון שרשרת אספקה, פיתוח ספקים, פיתוח מערך בדיקות, הנדסת מוצר וטכנולוגיית ייצור. התהליך כולל הקמה של קווי הרכבה וייצור, בניית לוגיסטיקה ומערכי בדיקות. על תהליך העברה מפיתוח לייצור אחראי מהנדס NPI.

מהו מהנדס NPI?

מהנדס NPI הינו מומחה בתהליך העברה מפיתוח לייצור. המהנדסים עובדים מול מחלקות הייצור ומול מחלקת מחקר ופיתוח, ובמסגרת תפקידם הם מפקחים על תכנון המוצר, ייצור המוצר, על אבטחת האיכות, מיתוג המוצר ועד השקתו הסופית של המוצר ללקוחות. מהנדסי NPI משתלבים בחברות סטארט אפ טכנולוגיות, בארגוני תעשייה ובמפעלים, והם פועלים בענפי התעשייה והניהול, בהנדסת מכונות והנדסת אלקטרוניקה

כיצד תהליך NPI משפיע על עלויות הייצור של החברה?

ככל שתהליך ה-NPI יהיה יעיל ואיכותי יותר, ניתן יהיה להוזיל את עלויות ההרכבה של המוצר וגם את עלות רכישת החלקים השונים המרכיבים את המוצר. בשל כך, חשוב מאוד לבצע את תהליך העברה מפיתוח לייצור תוך תכנון מדויק ועם בקרה מלאה על כל שלבי התהליך השונים.

מהם השלבים בתהליך ה-NPI?

 

הקמת צוות NPI

התהליך מתחיל בהקמת צוות בו חברים נציגים שונים של החברה – רכש, אבטחת איכות, הנדסה, לוגיסטיקה תכנון ועוד. לכל אחד מחברי הפרויקט יש משימות שעליו לבצע, על מנת להוביל בהצלחה את התהליך.

בחירת קבלני משנה וספקים לביצוע הפרויקט

בשלב זה הארגון מאתר ובוחר ספקים וקבלני משנה הרלוונטים לביצוע הפרויקט. יש לערוך השוואה בין הספקים והקבלנים השונים לפי תנאי תשלום, עלויות, יכולת לוגיסטית, גמישות, קרבה למיקום החברה, טכנולוגיית הייצור ועוד. לאחר מכן, צוות ה-NPI עובר על המאפיינים השונים של הספקים ומחליט עם איזה ספק מומלץ לעבוד על הפרויקט. שלב זה כולל משא ומתן עם קבלני המשנה והספקים השונים לצורך שיפור ההצעה שלהם.

התנעת פרויקט הפיתוח

קבלני המשנה והספקים עורכים פגישה עם נציגי הרכש, ההנדסה והפיתוח של הארגון. הנציגים דנים ביניהם לגבי השלבים הנדרשים בתהליך המעבר מפיתוח לייצור, כולל ההיבטים הלוגיסטיים, רמת האיכות של המוצר הנדרשת, היבטי הרכש, לוחות הזמנים, התקציב של הארגון וההיבטים הטכניים בפרויקט. יש צורך בשיתוף פעולה מלא בין כל הגורמים ומחלקות הארגון, וחשוב מאוד לערוך מראש תיאום ציפיות בין כל הגורמים. לאחר מכן, מתחיל תהליך העברה מפיתוח לייצור.

מהם שלבי תהליך העברה מפיתוח לייצור?

 

גיוס כספים

ייצור מוצר חדש דורש השקעה כספית רבה, ולכן בטרם מתחילים תהליך פיתוח מוצר חדש, יש לגייס כסף ממשקיעים. לצורך כך, חשוב לכתוב תכנית עסקית המפרטת על המוצר אותו מתכננת החברה לייצר, אילו מוצרים דומים קיימים ומהם החסרונות שלהם לעומת המוצר החדש, לאיזה שוק הוא מיועד ומי קהל היעד, מה כולל תהליך הייצור, אילו רגולציות קיימות בשוק שאליו רוצים להיכנס, מהם הסיכונים האפשריים, מהם הרווחים הצפויים להיות מפיתוח המוצר וכן לפרט לגבי פיתוח מוצר מחיר ועלות.

 

בניית אב טיפוס

תהליך העברה מפיתוח לייצור, מתחיל בתכנון המודל של המוצר על ידי מהנדס המכונות של החברה ובהתאם לדרישות הלקוח ולאפיון של המוצר. המהנדס בונה מודל לפי המאפיינים הייחודים של כל מכונה ומכונה, ולאחר אישור התכנון בידי הלקוח, אנו בארק אוטומציה עוברים לבניית מודל/ אב טיפוס (Prototype). אב טיפוס הוא למעשה דגם ראשוני ניסיוני למוצר חדש. אנו מייצרים מכונה המשמשת להמחשה של תפקוד המוצר הסופי. מכונה זו מאפשרת ללקוח להכיר את ההיבטים המוחשיים של המוצר הלכה למעשה. לאחר התכנון ההנדסי, אנו מזמינים את החלקים השונים המרכיבים את המכונה המעובדים בעיבוד שבבי, ולאחר מכן אנו מרכיבים את האב טיפוס. הלקוח בוחן את האב טיפוס ובהתאם לתוצאות ההתנסות, האב טיפוס עובר שינויים הבאים לידי ביטוי במוצר הסופי ליפני שמתחילים בייצור המוני. רק לאחר אישור הלקוח אנו ממשיכים בתהליך העברה מפיתוח לייצור.

 

בניית אב טיפוס מחיר

המחיר של בניית אב טיפוס משתנה ותלוי בגורמים רבים כמו רמת המורכבות הטכנולוגית של האב טיפוס, החלקים השונים המרכיבים אותו, הפעולות שהוא נדרש לבצע, החומר ממנו האב טיפוס מיוצר, ורמת הבשלות הנדרשת לאב טיפוס – ככל שדגם האב טיפוס יהיה דומה יותר למוצר הסופי הנדרש מבחינת הגודל שלו והפעולות שהוא מסוגל לבצע, כך המחיר שלו יהיה גבוה יותר. בנוסף, לכך, עלות בניית אב טיפוס מושפעת גם מהסתמכות על פטנטים – במידה ויש צורך לבנות אב טיפוס המבוסס על פטנט חדשני שטרם יוצר בייצור המוני, הרי שהמחיר של בניית אב טיפוס שכזה צפוי להיות גבוה יותר.

 

בדיקות איכות

שלב בדיקות האיכות הינו שלב הכרחי בהעברה מפיתוח לייצור, ומטרתו היא צמצום הפער בין התכנון הראשוני ובין התוצאות הסופיות והערכת התפקוד לאור הגדרת היעדים הראשוניים. בדיקות איכות חיוניות להבטחת אמינות המוצר בשלבים מתקדמים יותר ולפיכך, בדיקות אלו מתבצעות בהתאם לפרוטוקולים שהכין הלקוח ביחד איתנו. אנו בוחנים את ביצועי המכונה לפי מפרט הדרישות הטכניות והאפיון של המוצר, ובמידת הצורך מבצעים שינויים, שיפורים והתאמות במכונה עד להשגת הביצועים הדרושים ולשביעות רצון הלקוח.

 

כתיבת ספר/ תכנית מכונה

השלב הבא בנוהל העברה מפיתוח לייצור הוא כתיבת הוראות הרכבה למוצר. חוברת הוראות הרכבה מתארת את שלבי ההרכבה של המוצר ואת אופן ההרכבה של כל אחת מתת המערכות במוצר, הן מבחינה טכנית והן מבחינה חשמלית. מי שאחראי על כתיבת הוראות ההרכבה של המוצר הוא הכותב הטכני של ארק אוטומציה, בעל מיומנות וניסיון רב בתחום הכתיבה הטכנית. הכותב הטכני לומד את המכונה לפרטי פרטים וכותב את ספר הוראות ההרכבה תוך ירידה לפרטים הקטנים, ובאמצעות שימוש בתוכנות ויזואליות להמחשה של הרכבת המכונה הכוללות תמונות, מצגת וסרטונים.

תכנית המכונה מאפשרת ליצרן לבנות את המוצר באופן חזרתי ואחיד לחלוטין, ולשחזר את ההרכבה של המוצר בכל עת. מלבד כתיבת ספרות טכנית המסייעת לייצור והרכבה של המכונה, אנו בארק אוטומציה דואגים להרחיב את הספר הטכני בהתאם לדרישת הלקוח ולכלול הוראות לטיפול במכונה, כיצד להשתמש ולתחזק את המכונה וכיצד לנתח ולאתר תקלות במכונה.

 

ייצור המוני

לאחר עריכת השיפורים הנדרשים, הגעה למוצר הסופי הרצוי ועמידה בדרישות, אנו עוברים לתהליך ייצור המוני, השלב האחרון בנוהל העברה מפיתוח לייצור.  התכנון של המוצר משתנה בהתאם לכמות הנדרשת לייצור המוני. אנו יושבים עם הלקוח ומבינים מה השאיפות שלו לגבי הייצור ההמוני. אם ישנו צורך לייצר מכונה בכמויות גדולות, אנו משקיעים בתכנון שיביא להוזלה של מחיר המוצר. אנו דואגים לייצר את המוצר במחיר אטרקטיבי ויחד עם זאת לשמור על איכות המוצר. לאחר הייצור ההמוני נערכת השקת המוצר באמצעות מיתוג ושיווק.

 

תהליך תכנון קווי ייצור

פיתוח קווי ייצור וכן תכנון קווי ייצור, שונה מפיתוח של קו ייצור בודד. ההבדל בין פיתוח קווי ייצור לתכנון קו ייצור בודד הוא שבקווי ייצור צריך לקחת בחשבון את המעברים בין קו לקו. כך לדוגמה, חברה המייצרת מקלדות למחשב, זקוקה לקו ייצור של המקשים וקו ייצור לחיבור הכבל של המקלדת. לשם כך יש צורך בתכנון הנדסי של המעברים בין קווי הייצור השונים. באמצעות תכנון נכון, קווי הייצור יפעלו בסינרגיה מושלמת, ברמת דיוק נכונה, במהירות וביעילות.

 

האתגר

תהליך ההעברה מפיתוח לייצור מערב אנשי מקצוע מתחומי הנדסת המוצר האמונים על גישור בין הפיתוח לייצור. ישנה חשיבות רבה בהבנת צוות הפיתוח מחד ובהיכרות עם סביבת הייצור, דרישות השוק ומאפייני החברה. תהליך זה דורש תכנון מראש, יכולת ראייה מערכתית מחד וחשיבה לפרטי פרטים מאידך, תוך ראייה עתידית של התפתחות המוצר ואיתור תקלות אפשריות בתהליך. בין האתגרים שארק אוטומציה עומדת בפניהם הוא פיתוח מוצרים חדשניים שמעולם לא נוצרו בעבר. אנו צולחים בכל פעם מחדש את האתגר הזה בזכות היכולות והניסיון שלנו בייצור מכונות סדרתיות בעלות עומק טכנולוגי מגוון וכן פיתוח מערכי ייצור אוטומטיים, ומצליחים לפתח כל מוצר בהתאם לדרישות הלקוח.

מה חשוב לשים לב אליו כאשר שוכרים שירותי חברות פיתוח מוצרים

כאשר מעוניינים לפתח מוצר, חשוב לבדוק כי אותה חברת פיתוח מוצרים הינה בעלת ניסיון בפיתוח מוצרים דומים מאותו ענף, ומכירה את הטכנולוגיות שהמוצר מבוסס עליהן. כך לדוגמה, אם אתם מעוניינים לפתח מוצר שמרבית החלקים שלו הינם מכנים, יש לפנות לשכירת שירותה של חברת פיתוח מכני המתמחה בתכנון מערכות עם חלקים מכנים. חשוב לוודא שהיא בקיאה בתהליך פיתוח מוצרים מורכבים ויודעת לעמוד בכל האתגרים הנלווים לכך.

תהליך ה-NPI ב״ארק אוטומציה״

אנו בארק אוטומציה, גאים להימנות על החברות המובילות בתחומי העברה מייצור לפיתוח. על מנת להתמודד בהצלחה עם תהליכים אלו, על החברה להכיר דילמות שונות המתעוררות בזמן ההעברה, כגון סנכרון בין דרישות השוק ובין מגבלות ייצור טכניות ואחרות, גבולות התמסורת והאחריות בין בעלי התפקידים השונים, סנכרון בין פעולות הנוגעות לתחומי התמחות נושקים, הצורך בפשרה טכנית מול השאיפה להגיע למוצר האיכותי ביותר ועוד. מיומנויות אלו מצריכות ניסיון, גמישות, יכולת ניהולית המאפשרת הבנת התהליכים מהתמונה השלמה עד לפרט הקטן.

אחד מהפרויקטים שביצענו בו בא לידי ביטוי תהליך ה-NPI, הוא פרויקט ה-Cellomat – זוהי עמדת שירות ומכירה אוטומטית לטלפונים סלולריים, המאפשרת רכישה, תיקון וקבלת שירותים שונים למכשיר הטלפון הסלולרי ללא צורך במענה אנושי. בכך המכונה חוסכת ללקוח זמן רב, כח אדם ומשאבים רבים. במסגרת התהליך בחנו לפרטי פרטים את תהליכי הייצור, הוראות ההרכבה, רכש הפריטים והחלקים, מי הם הספקים הקיימים ואילו ספקים חליפים קיימים במקרה הצורך. תהליך זה סייע לנו לפתח מוצר איכותי, אמין עם יכולות ייחודיות.

ארק אוטומציה היא הבית לסטארט אפים מצליחים הודות למענה המלא שהיא מספקת לצורך בפיתוח מוצרים מבוססי מערכות שונות. בארק אוטומציה מספקים ליווי מלא ללקוח בתחומי המכניקה, מנגנונים שונים, מערכות הינע, שילוב מערכות מבוססות אופטיקה, אלקטרוניקה ומערכות בקרה מבוססות בקר מתוכנת או מחשב.

צרו קשר

למידע נוסף השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

    מאמרים נוספים

    נגישות